fredag 21 januari 2011

Vargarna.

Jag är helt neutral i denna frågan. Jag tycker kanske inte att detta ska klassas som ett dilemma.
För det finns säkert lika många som är för vargjakt. Jag bryr mig inte så mycket om denna fråga.
jag känner att man kan få ha vargjakt. jag menar det händer en gång per år och dem får skjuta 20st.
Men det är klart att man inte ska ta dö på en hel djurart. Men det finns nog en del som vargen har gjort väldigt surt för.Som vill ha den ur vägen. Man får ju lyssna lika mycket på dem som vill
ha jakten genomförd. Det är en hobby att vara jägare. Ska man förbjuda scrapbooking för att regnskogens
träd försvinner?
Men som sagt är jag neutral i denna fråga.

3 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Hur tänker du när du skriver, att du inte tycker att det ska klassas som ett dilemma. Tycker du att vi ska ha ett annat ord för dessa uppgifter så kan vi ändra. Med begreppet dilemma menas i vanligt språkbruk ungefär "en valsituation där båda alternativen är dåliga". Som elev ska du kunna identifiera etiska frågor och problem, bearbeta dem, urskilja olika synsätt samt reflektera kring dessa.

    Uppgiften, filmklippen, tar inte parti för någon sida, fast det kanske verkar som om man kastar en skugga över jägarna. Utan berättar om vargjakten. Det är absolut, som du skriver, många som blivit drabbade av vargen, det är väl just därför som de inte vill ha kvar vargen. Om du sedan känner att programmet är vinklat och att du behöver veta mer för att kunna yttra dig i frågan, så ska du se till att skaffa dig mer information, söka efter fler källor.

    Din parallell till scrapbooking känns väl inte helt relevant, hade du kanske nämnt det faktum att vi tillverkar möbler av tropiska träslag som därav håller på att försvinna från jordens skogar, hade jag fått en känsla av att du försökt utveckla din förståelse för ekologiska sammanhang och olika sätt att fördela och använda resurser, samt att du då utvecklar din förmåga att se konsekvenser av andras ställningstaganden och handlingar. De samhällsorienterande ämnena ska bland annat bidra till förståelse för hur människan har utnyttjat och utnyttjar jordens resurser.
    Men, du försökte kanske bara visa lite av din komiska sida :)

    SvaraRadera
  3. Jag känner så här, eftersom jag är neutral i denna fråga tycker jag inte att det är ett dilemma. Det finns säkert många andra som är mot och ser detta som ett dilemma. Men eftersom att det inte är ett dilemma för mig tyckte jag det var fel. kanske lite ego tänkt men ändå. Jag tycker absolut att vi ska fortsätta att kalla det dilemma för dem andra har varit mer om saker som jag bryr mig om. Och på det sista. Jag hade nog inget bättre att komma med så jag fick dra till med något halvkomsikt istället.

    SvaraRadera